Tilbageslag: Google-medarbejdere i oprør over censurplaner i Kina

Del denne historie!
image_pdfimage_print
Da Google meddelte, at det ville give Kina en regeringscensureret søgemaskine, flippede dets medarbejdere ud. Hvad disse mere ædle medarbejdere endnu ikke forstår, er, at de teknokrater, der kører Google, er ideologisk 100% i tråd med de teknokrater, der driver Kina. ⁃ TN Editor

Google-chefer snublede om at indeholde lækager og indre vrede onsdag, efter at selskabets fortrolige plan om at lancere en censureret version af dens søgemaskine i Kina blev afsløret af The Intercept.

Bare et par hundrede af Googles massive 88,000-stærke arbejdsstyrke var blevet orienteret om projektet før åbenbaringerne, der udløste en bølge af uro, der spredte sig gennem internetgigantens kontorer over hele verden.

Virksomhedsledere reagerede ved hurtigt at forsøge at lukke medarbejdernes adgang til alle dokumenter, der indeholdt oplysninger om Kinas censurprojekt, ifølge Google-insidere, der var vidne til tilbageslag.

”Alles adgang til dokumenter blev slået fra og bliver tændt [på et] dokument for dokument-grundlag,” sagde en kilde. ”Der har været total radiostøj fra lederskab, der gør mange mennesker oprørte og bange. ... Vores interne meme-site og Google Plus er fulde af tale, og folk er vrede ”

På et opslagstavle-forum for Google-ansatte offentliggjorde en medarbejder et link til The Intercept's historie ved siden af ​​en note, der sagde, at de og to andre medlemmer af deres team var blevet bedt om at arbejde på det kinesiske censurprojekt, kodenavnet Dragonfly.

”Efter min mening er det lige så slemt, som lækagen nævner,” skrev medarbejderen og tilføjede, at de havde bedt deres manager om at blive fjernet fra projektet, fordi de ikke var utilpas med det. Et andet medlem af teamet, sagde medarbejderen, havde besluttet at forlade Google stort set på grund af bekymring over Dragonfly.

”Jeg havde et møde med min [vicepræsident] om projektet, før jeg forlod [det]. Dette var et kort møde for mig, fordi min [vicepræsident] nægtede at give nogen oplysninger, uden at jeg dybest set accepterede en mundtlig [ikke-offentliggørelsesaftale], ”bemærkede medarbejderen. ”Hun understregede på ny, at de havde gode grunde til at holde alt det private: De ønskede ikke, at projektet lækker eksternt! Det var nok for mig at kneppe af [fra gruppen der arbejder på Dragonfly]. ”

Google svarede ikke straks på en anmodning om kommentar til tilbageslag.

Efter afsløringen onsdag bekræftede flere nye kilder i Google uafhængigt planerne over for nyhedsorganisationer, herunder Reuters, det Wall Street Journal, det New York Times, det Financial TimesAgenturet Frankrig-PresseVice Newsog Bloomberg. En kilde, der talte med Bloomberg kendetegnet projektet som en "censurmotor", som de sagde, de betragtede som et forræderi på Googles værdier. Bloomberg beskrev en voldsom diskussion blandt Google-medarbejdere med en vis støtte til virksomhedens censurerede søgeforslag, fordi de mente, at boykotering af landet ikke ville "medføre nogen positiv ændring."

Offentligt har Google hidtil været tavs om Dragonfly. Virksomheden har nægtet at adressere snesevis af reporteres spørgsmål om projektet og har i stedet udsendt en kedelpladserklæring, der siger, at det ikke "kommenterer spekulationer om fremtidige planer." En kilde sagde, at nogle af Googles team med søgemaskiner var på et firma tur til Lake Tahoe, mellem Californien og Nevada, på det tidspunkt, hvor nyheden brød, hvilket blindsided dem og "forkælet nogle menneskers ferie."

Dragonfly-projektet blev lanceret i foråret 2017. Siden da har små teams af Google-ingeniører udviklet en brugerdefineret Android-app, hvor forskellige versioner er blevet navngivet “Maotai” og “Longfei.” Appen er designet til at filtrere indhold, der anses for uønsket af Kinas regerende kommunistiske partiregime, sådan som information om politiske modstandere, ytringsfrihed, demokrati, menneskerettigheder og fredelig protest. Den censurerede søgning vil "sortlistefølsomme forespørgsler", så "overhovedet ikke vises nogen resultater", når folk indtaster bestemte ord eller sætninger i henhold til interne Google-dokumenter.

Google lancerede tidligere en censureret søgemaskine i Kina i 2006, men trak tjenesten ud af landet i 2010, citerer Kinesiske regerings bestræbelser på at begrænse ytringsfrihed, blokere websteder og hacke Googles computersystemer. Den planlagte relancering ville repræsentere en fantastisk vending af denne beslutning.

Virksomhedens censurprojekt vil sandsynligvis trække kontrol fra amerikanske lovgivere. Senator Marco Rubio, R-Fla., Tweetet onsdag, at han ønskede at "lære mere" om Googles planer, som han sagde syntes "meget foruroligende."

Menneskerettighedsgrupper reagerede på afsløringerne med et kor af fordømmelse. Amnesty International udstedt en erklæring opfordrer internetgiganten til at opgive planen. ”Det er umuligt at se, hvordan et sådant skridt er foreneligt med Googles motto om” gøre det rigtige ”, og vi opfordrer virksomheden til at ændre kurs,” sagde Amnestys Patrick Poon.

En talsperson for den New York-baserede gruppe Menneskerettigheder i Kina sagde, at Google havde vist vilje til "handelsprincipper og værdier for adgang til det kinesiske marked." Talsmanden tilføjede: "Hvis Google vil være en troværdig global teknologileder og demonstrere sin forpligtelse til kerneværdier og ansvarligt virksomhedsborgerskab, skal det gøre bedre end at knæle for en autoritær partistat. I det lange løb vil Google miste mere end sine egne principielle medarbejdere, der nægter at være medskyldige. ”

Maya Wang, Kina-forsker hos Human Rights Watch, sagde, at Googles planer risikerede at modvirke kinesiske regerings misbrug. ”At det ser ud til, at Google udvikler denne censurerede version af en søgemaskine midt i en hård, landsdækkende nedbrud af menneskerettighederne i Kina - med høring af højtstående kinesiske regeringsembedsmænd - er alarmerende,” sagde Wang.

Læs hele historien her ...

 

Tilmeld
Underretning af
gæst
0 Kommentarer
Inline feedbacks
Se alle kommentarer